Late Night Thoughts

Actually i've got satu weird habit. I'm not really into benda yg live. Usually aku tengok tv, aku akan record then nanti aku akan tengok. So few hours ago aku tengok la my fav kdrama, Pretty Ugly and Legend of The Blue Sea. Before aku tengok these two drama, aku ada la tak sengaja tertengok drama si Ayda Jebat berlakon tu yang Awak Sangat Nakal tu. Aku macam terlayan la sekejap.

So lps habis tengok semua drama tu aku pun nak tidur la. Then aku terpikir drama2 yang aku tengok sebelum sebelum ni. I mean not only cerita yang baru aku tengok, tapi cerita2 yang aku dh tengok selama ni.

I saw ramai yang compared drama kita dengan drama luar just based on one drama only. Sebelum ni orang dok puji DOTS kan lepas tu kata orang melayu suka buat cerita cinta merepek bla bla bla but did you know kita dah buat this type of movie sebelum dorang? Kita ada Sarjan Hassan in P Ramlee era, Bukit Kepong in early 80's or middle of 70's era if i'm not mistaken, Bravo5 is the newest i think and if i'm not mistaken la. Beto Khusairy salah sorang actor. Tapi berapa orang je yang tengok? Answer me. Berapa orang je yang tengok?

In Hollywood kita ada Black Hawk Down, The Peacemaker (both military oriented) and BHD tu based on the true event. I know these movie sbb my dad memang suka miitary based. Basically benda ni berdasarkan minat kau sebenarnya. Kalau cerita korea pun hampir sama je dengan drama melayu. Typical story line. Kaya, comp sendiri, sedara or kawan baik kau jahat nk betray, jatuh cinta yaddaa yaddaa everything revealed, the end. Sama je. Macam aku lebih suka cerita yang berunsurkan medical, and aviation. Previously aku dah tengok Doctor Stranger, Doctors, Triumph in The Skies, Take Care of Us Captain (Yes Captain) and now aku follow Romantic Doctor and Teacher Kim. Basically jalan cerita dia sama je. Ada dark history yg motivate dia jd doctor/pilot and then ada la family crisis sikit2. Its just the same. 

So for me tak payah la kutuk drama ni or drama tu. Tak suka tak payah tengok as i did. Aku memang tak layan semua drama yg based on novel. This is bcs aku dah baca novel tu. Aku tak suka bila orang rosakkan imaginasi aku. Cukup la dorang rosakkan Zarief Danial (Suamiku Encik Perfect 10) aku. Cari la cerita yang ikut tekak kau. Banyak lagi cerita ada. Kalau aku boleh buat kenapa orang lain tak boleh? Banyak lagi source untuk kau tengok movie/drama. Go and find it la. 

Ouh pasal fact, yes yang tu aku setuju la as one of the kelemahan industri kita. Kalau nk buat pape cerita yang pasal fact, atau perubatan or anything la, refer dekat yg bertauliah dulu. Even cerita doctors panggil the real surgeon untuk guide dorang shooting okay. Dorang bukan simply shoot ikut tekak abah dia je. Macam abang bomba i love you tu aku nampak la juga effort seorang bomba. Tapi aku tak nampak la Dr Lily tu as a doctor. Sbb usually Doc mana ada masa nk berangan time on duty. Lulz 

Conclusion aku is, we are the one yg pilih level mana mentality kita. Kalau kau yg pilih untuk tengok cerita bodoh, kau bodoh la. Jangan salahkan penerbit etc. Salahkan diri kau yang bangang pi tengok juga pasepa. Selagi kau tengok, rating dia naik, nanti di buat la lagi cerita macam tu. 

No comments: