Ketika Cinta Bertasbih (KCB)

   Assalamualaikum. hehehe. Few days ago aku habiskan waktu lapang by nengok semua cerita KCB. From KCB 1 sampai la KCB 2. Lame? eh bukan lame. Dulu aku dah tengok cuma tetibe rasa nak tengok lagi je. Besides, dari aku sekolah rendah, Habiburrahman tu memang fav writer aku. Aku ada novel KCB, Dalam Mihrab Cinta and few others Habiburrahman novels. hahahaha. Okay back to the topic. Even tho aku dah tengok few cerita islamik buatan Malaysia, aku rasa KCB juga the best. 

   KCB vs 7 Petala Cinta. Banyak weakness 7PC tu kalau nk dikirakan. Satu benda yang aku perhatikan is bab bersentuhan antara lelaki dengan perempuan. Obviously wrong masa Hamka nak pi mana tah, dia salam Diana Amir siap cium dahi lagi. In fact mereka adik beradik dalam cerita itu sahaja. After that scene, mereka haram bersentuhan. Yedok? Dalam KCB special ramadhan, ada satu scene Anna Althafunnisa minta maaf kat suami dia, Azzam masa pagi raya. Mereka sikit pun tidak bersentuhan. Masa Anna merajuk sbb cemburu ke si Apprilia tu pun mana ada Azzam pegang2 si Anna tu even tho Anna tak la tahap berpurdah macam si Saida tu walaupun Anna tu anak pemilik sekolah pondok.

   Haaaa. Cerita pasal niqab, perasan idok niqab si Saida tu pendek dan menampakkan bentuk muka dia. Kadang2 bila camera focus dari tepi, boleh nampak pipi si Saida tu. Lepas tu tudung pun nampak bentuk telinga. Salah ye tu anak-anak. Jangan dok pakai gitu. Masa dia duduk kat jeti tu, sepatutnya susunan duduknya ialah Hamka, adik Hamka dan Saida. Bukannya pi kasi depa duduk gini, si Hamka, Saida lepas tu adik Hamka dicampaknya duduk di hujung. 

   ouh ya. KCB tu if i'm not mistaken, cerita tu masa aku sekolah rendah. hahaha. Aku suka cerita tu sebab aku suka Oki Setiana Dewi tu. Dia comel. hehe. In conclusion, banyak lagi Malaysia kena belajar and mengaji sebelum produce cerita cinta islamik. hehehehe. Assalamualaikum. 

No comments: